iloitse säännöllisestä liikunnasta

Liiku mielesi virkeäksi ja kehosi vetreäksi

Liikkuminen on tärkeä hyvinvoinnin perusta, ja se kuuluu jokaisen hyvään arkeen. Kun liikut, elimistösi erittää mielihyvähormoneja, jotka kohentavat mielialaa. Päivittäinen liikunta tuo hyvää oloa, energisyyden tunnetta ja rentoutta. Liikkumisesta saat nauttia ja kokea iloa. 

Liikunta piristää, edistää terveyttäsi ja säilyttää kehosi toimintakykyisenä:

1

Virkistyt ja keskittymiskykysi paranee.

 
2

Itsetuntosi kohenee ja stressin tunne helpottaa.

 
3

Verenkiertosi tehostuu - myös aivoissa - ja hermostosi tykkää. 

 
4

Luustosi vahvistuu. Liikunta lääkitsee myös tuki- ja liikuntaelinten vaivoja.

 
5

Liikkuvuutesi, liikkeiden hallinta ja tasapainosi paranevat.

 
6

Ruoansulatus ja aineenvaihdunta toimivat paremmin.

 
7

Rasva- ja sokeritasapainosi paranevat ja painonhallinta helpottuu.

 
8

Riskisi sairastua tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin pienenee.

 
9

Verenpaineesi ja kolesterolitasosi laskevat. 

 

Tutustu myös:

Askarruttavako ruokailutottumuksesi?

Löydä oma tapasi liikkua

Aikaisemmat kokemuksesi liikunnasta voivat vaikuttaa aikuisiän liikuntatottumuksiisi. On tärkeää, että löydät itsellesi sopivan tavan liikkua. Kuntoilla voi sellaisillakin lajeilla, joita et välttämättä miellä liikunnaksi. Suosi myös hyvinvointia lisääviä liikuntalajeja, vaikka niissä ei hengästyisi eikä aina tulisi hikikään.

Viikoittaista liikuntaa

Terveysliikuntasuositusten mukaan kohtuukuormitteista liikuuntaa tulisi harrastaa vähintään 2h 30 min/vko tai raskasta liikuntaa vähintään 1 h 15 min/vko sekä lihaskuntoa ylläpitävää liikuntaa kahtena päivänä viikossa.

Pohdittavaa:
Mitä liikunta sinulle merkitsee?
Mikä on sinulle mieleinen tapa liikkua?
Mitä uutta haluaisit liikkumiseesi?

Tule pohtimaan kysymyksiä YTHS:n järjestämille Elämäntaitokursseille.
Tietoja kursseista löydät oman toimipisteesi sivulta.

 

Lue lisää

 
 

Ota elämä haltuun – tule Elämäntaitokurssille.Lue lisää!

Nyytin Elämäntaitokurssi®