rakenna hyvästä arjesta hyvä elämä

Hyvää arkea rakentavat riittävä lepo, terveellinen ruokailu ja sopiva määrä liikuntaa. Kun huolehdit näistä ja teet riittävästi mukavia asioita, kerrot olevasi itsellesi tärkeä. Huomaat, kuinka voit omalla toiminnallasi vaikuttaa hyvinvointiisi.

Määrittele arjen ongelmat ja ratkaise ne. Arjen ongelmat voivat liittyä esimerkiksi ihmissuhteisiin, terveyteen, toimentuloon, opiskeluun tai työhön.

Kun ensin määrittelet ongelmasi, voit ryhtyä ratkaisemaan niitä.

Vinkkejä ongelman ratkaisuun:

  • Kiinnitä huomio siihen, mikä toimii. Se, mihin kiinnität huomiosi, vahvistuu.
  • Sinulla on kaikki ne voimavarat, joita tarvitset muutoksen tekemiseen tai ongelmanratkaisuun. Teet vain parhaasi - sen, mikä on mahdollista juuri nyt.
  • Olet oman itsesi, työsi ja ihmissuhteittesi paras asiantuntija. Tiedät, mikä on sinulle hyväksi.
  • Aseta tavoitteet itse, oman tahtosi ja toiveidesi mukaisesti - ei toisten tahdon tai toiveiden mukaisesti.
  • Ongelmiin on monia ratkaisumalleja. Etsi ratkaisuja, jotka poikkeavat tavanomaisista toimintatavoista.
  • Leikkimielisyys, huumori, luovuus ja myönteisyys ovat tärkeitä, kun etsit uusia ratkaisuvaihtoehtoja.
  • Suurikin ongelma voi ratketa pienillä muutoksilla.
  • On hyödyllisempää luoda mielikuva siitä, miltä ratkaisu näyttää, kuin keskittyä menneisyyden pohtimiseen.
  • Hyödynnä ongelmien ratkaisemisessa omia ja toisten kokemuksia.
  • Ratko ongelmia yhdessä toisten kanssa.
  • Muista antaa palautetta kaikille ongelman ratkaisemisessa mukana olleille.
  • Kiitä itseäsi ja muita mukana olleita.

Pohdittavaa:
Miten voit hyvin tai huonosti nukutun yön jälkeen?
Miten voit, jos olet jättänyt aterioita väliin?
Mitä sinun hyvään päivääsi sisältyy?

Tule pohtimaan kysymyksiä YTHS:n järjestämille Elämäntaitokursseille.
Tietoja kursseista löydät oman toimipisteesi sivulta.
 

Lue lisää

Elämässä on hyvä olla rytmi

Voit rytmittää arkea säännöllisillä nukkumaanmeno- ja heräämisajoilla. Aamurutiinit auttavat hyvän päivän alkuun ja iltarutiinit nukkumaan rauhoittumisessa. Päivää rytmittävät ateriat ja välipalat, hyötyliikunta ja harrastuksetrentoutuminen. Kehon rytmiin vaikuttaa myös valo. Se tahdistaa sisäisen kellosi. Hakeudu valoon aamulla ja vältä sitä illalla. Kehoasi kuuntelemalla löydät luontaisen rytmisi. Seuraa omaa vireystilaasi ja hyödynnä tietoa, joka vaikuttaa hyvinvointiisi myönteisesti.

Tunnista hyvä päivä

Opettele tunnistamaan, mikä on sinulle rentouttavaa ja mikä piristävää tekemistä. Sujuva arki vahvistaa itseluottamustasi, lisää voimavarojasi ja auttaa jaksamaan stressaavienkin jaksojen aikana. Saat kokemusta siitä, miten voit itse vaikuttaa asioihin ja elämääsi.

Hyvä päivä koostuu rutiineista:

  • Hyvän yöunen jälkeen olosi on virkeä ja levännyt.
  • Syötyäsi terveellisen aamupalan olet pirteä ja työt sujuvat.
  • Kevyt lounas virkistää ja jaksat jatkaa tehtäviäsi.
  • Välipala ja hetken rentoutuminen voivat lisätä vireyttäsi iltapäivällä.Liikunta piristää; siitä saat energiaa ja hyvän mielen.
  • Päivällinen tai illallinen auttaa iltaan siirtymisessä.
  • Iltarutiinit edistävät rentoutumista ja nukahtamista.

Korjaa vain se, mikä on rikki.
Tee enemmän sitä, mikä toimii.
Tee muuta kuin sitä, mikä ei toimi.

 

 

 

Ota elämä haltuun – tule Elämäntaitokurssille.Lue lisää!

Nyytin Elämäntaitokurssi®