Terveellinen ja tasapainoinen ravitsemus

Terveellinen ravitsemus on kokonaisuus, jossa ratkaisevat jokapäiväiset valinnat pitkällä aikavälillä. Kun aiot muuttaa ruokailutottumuksiasi, ole kärsivällinen ja ymmärtäväinen itseäsi kohtaan.

Syöt hyvin - voit hyvin

1
Lisää kasviksia – monipuolisesti ja värikkäästi jokaiselle aterialle ja välipalalle.
 
2
Syö laadukkaita, kuitupitoisia hiilihydraatteja eli täysjyväviljaa ja kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Vältä puhdistettua viljaa ja sokeria.
 
3
Valitse pehmeää rasvaa: kasviöljyjä, kasviöljypohjaisia levitteitä ja kalaa kahdesta kolmeen kertaa viikossa. Rajoita kovaa rasvaa.
 
4
Huolehdi luustostasi D-vitamiinilla ja kalsiumilla. Syö kalaa, nestemäisiä maitotuotteita, juustoa ja vitaminoituja rasvoja.
 
5
Vältä suolaa ja alkoholijuomia.
 

Lähde: Terveellinen ruokavalio (THL)

Apua ruokailutottumuksien ja painon hallintaan

Ruokapäiväkirja on helppo tapa tarkastaa ruokailutottumukset. Ruokapäiväkirjaa kannattaa pitää usean päivän ajan, jotta se antaa paremman kokonaiskuvan ruokailutottumuksista. Muista, että täytät ruokapäiväkirjaa vain itseäsi varten.

Sähköinen ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirja, Ruokapäiväkirja

YTHS:n toimipisteet järjestävät painonhallintaryhmiä. Tietoa niistä saat toimipisteiden omilta sivuilta.

Verkkopainonhallintaryhmät ovat vaihtoehto perinteisille ryhmätapaamisille käyttäen sosiaalisen median mahdollisuuksia. Terveyttä edistäviin toimintatapoihin perehdytään verkkomateriaalin, henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmätuen avulla omalla suljetulla verkkoalustalla. Kysy VerkkoPuntari toiminnasta YTHS:n toimipisteen terveydenhoitajaltasi. Netissä toimii myös painonhallintapalvelu Kiloklubi.

Tutustu myös:

Liikutko riittävästi?

Opi tulkitsemaan mielitekojen viestejä

Yllättävät tai toistuvat mieliteot voivat johtua yksipuolisesta ravinnosta, liian vähäisestä liikkumisesta tai väsymyksestä. Joidenkin ruoka-aineiden puuttuminen ruokavaliosta voi aiheuttaa himoa rasvaiseen ruokaan tai makeaan. Stressaantuneena ruokahalu saattaa myös kadota.

Syöminen voi liittyä stressin, tylsistymisen, ahdistuksen ja masennuksen tunteisiin tai suruun, lohdutukseen, rauhoittumiseen tai palkitsemiseen. Olo voi helpottua hetkeksi, mutta ikävä tunne palaa - joskus entistä vaikeampana.

Jos huomaat syöväsi muuhun kuin nälkään, pysähdy kuuntelemaan tunteitasi ja mielialaasi. Kun vältät tällaista syömistä, saat kokemuksen siitä, että voit vaikuttaa syömiseesi. Usko omiin vaikutusmahdollisuuksiisi vahvistuu ja mielialasi kohenee.

Pohdittavaa:
Milloin, miten ja mitä syöt?
Mitä muutoksia ruokailuusi on tarpeen tehdä?

 

Lue lisää

 
 

Ota elämä haltuun – tule Elämäntaitokurssille.Lue lisää!

Nyytin Elämäntaitokurssi®