Valokuviin perustuva sähköinen ruokapäiväkirja

Tuleeko opiskelijalounas syötyä kiireessä ja korvaatko aterioita usein epäterveellisillä välipaloilla? Pitkien opiskelupäivien ja kiireen vuoksi ruoan laatuun ei tule välttämättä panostettua.

Terveellisen ruokavalion perusta on monipuolinen ateriointi sekä säännöllinen ateriarytmi. Monipuolinen ateriointi koostuu pääaterioista sekä välipaloista. Kun arkipäivien ruokarutiinit ovat kunnossa, satunnaiset herkkupäivät eivät kaada hyvää ruokavaliota. Myös painonhallinnan kulmakiviä ovat säännöllinen ravitsemus, liikunnan ohella.

Ruokailutottumustesi terveellisyyttä voit arvioida ja seurata MealTracker-palvelun avulla. Palvelun avulla saat helposti kuvattua ateriasi kännykkäkameralla ja lähetettyä kuvan omaan kuvalliseen ruokapäiväkirjaasi.

mealtracker

Kuvallisella ruokapäiväkirjalla hahmotat paremmin omat ruokailutottumuksesi ja voit sen pohjalta kehittää niitä.

Voit perustaa oman MealTracker-tilisi osoitteessa: 
www.mealtracker.fi/follow/yths

ruokalautanen

Lautasmalli on hyvä apu annoskokojen hallinnassa ja aiheesta on saatavilla myös opas Painavaa asiaa kevyemmästä elämästä.

Askarruttavatko ruokailutottumuksesi?

Jos ravintotottumuksesi tai painonhallintasi askarruttaa mieltäsi, voit halutessasi myös varata ajan suoraan oman YTHS-toimipisteesi terveydenhoitajalle.

 
Päivän mittaan useasti tapahtuva napostelu tai happamien/makeiden juomien nauttiminen heikentää huomaamatta suun terveyttä, kun suun omille puolustusmekanismeille jää happohyökkäysten välissä liian vähän aikaa korjata tilannetta.

Naposteletko hampaasi?