Valokuviin perustuva ruokapäiväkirja

Ruoka on elämälle olennaista. Ei ole ihan sama, mitä syöt tai koska syöt – säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen ravinto tukevat jaksamista ja hyvinvointia.

Opiskelijan elämä on usein hektistä, eikä omaan itseen panostaminen ole välttämättä prioriteettilistan kärjessä. Syytä kuitenkin olisi: kun arki on edes osapuilleen rytmitettyä ja ravinnon, levon ja liikunnan määrä tasapainossa, jaksaa paremmin pysyä menossa mukana.

Monipuolinen ateriointi koostuu pääaterioista (yleensä aamiainen, lounas ja päivällinen) sekä välipaloista. Myös painonhallinnan kannalta säännöllinen ravitsemus on tärkeää. Kun arkipäivien ruokarutiinit ovat kunnossa, satunnaiset herkkupäivät mahtuvat myös ohjelmaan.

Helppo tapa muokata ruokavaliota terveellisemmäksi on kasvisten ja hedelmien syönnin lisääminen. Niiden hinta ja saatavuus vaihtelevat kasvukausien mukaan, ja kulloinkin sesongissa olevat tuotteet ovat yleensä edullisia. Hyvä tapa seurailla kasvisten satokausia on esimerkiksi Satokausikalenteri. Ja vaikka kotona HeVin kulutus jäisi vähäiseksi, niin ainakin yliopistoruokailussa kannattaa ehdottomasti hyödyntää salaatit ja mahdolliset lämpimät juures- ja kasvislisukkeet. Käytä apuna lautasmallia!

Ruokakori

Ruokailutottumustesi terveellisyyttä voit arvioida ja seurata esimerkiksi MealLogger-palvelun avulla. Voit kuvata omat ateriasi ja lähettää kuvan helposti omaan ruokapäiväkirjaasi. Kuvallisen ruokapäiväkirjan avulla hahmotat paremmin omat ruokailutottumuksesi ja voit sen pohjalta kehittää niitä.

Voit perustaa oman MealLogger-tilisi osoitteessa http://www.meallogger.com/.

ruokalautanen

Lautasmalli on hyvä apu annoskokojen hallinnassa ja aiheesta on saatavilla myös opas Painavaa asiaa kevyemmästä elämästä.

Askarruttavatko ruokailutottumuksesi?

Jos ravintotottumuksesi tai painonhallintasi askarruttaa mieltäsi, voit halutessasi myös varata ajan suoraan oman YTHS-toimipisteesi terveydenhoitajalle.

 
Päivän mittaan useasti tapahtuva napostelu tai happamien/makeiden juomien nauttiminen heikentää huomaamatta suun terveyttä, kun suun omille puolustusmekanismeille jää happohyökkäysten välissä liian vähän aikaa korjata tilannetta.

Naposteletko hampaasi?